CAHAYA CINTA MAMA

CAHAYA CINTA MAMA

YA ALLAH YA TUHAN KU AMPUNKAN SEGALA DOSAKU DULU KINI DAN SELAMANYA

YA ALLAH YA TUHAN KU AMPUNKAN SEGALA DOSAKU DULU KINI DAN SELAMANYA
Beri lah hambaMu ini petunjuk kejalan Mu yang benar...
There was an error in this gadget

Thursday, March 25, 2010

Hilangkan tension

Dua hari duk kat umah memang lah byk keje...membasuh kain baju, mengemas umah dan melipat kain baju...dh tak mampu ada org gaji jadi kita je lah jadi org gaji ye...jangan rasa rendah diri lak ye kekawan yang tak ada org gaji...dah nak buat mcm mana kan..kita serupa...huhuhu...
Petang pulak anta anak tuisyen..dia lagi boring..keje sekolah berlambak2 mengalahkan bekajar kat U...huhu...cuti 2 ari je..naik lengoh tangan dia..kesian gak..tapi bg gak semangat...iqah boleh...biasa lah mama dia akan bagi motivasilah...mcm tanam kan juga sifat meterialistik kat anak aku tu...huhu...supaya dia tak jadi mcm mamanye ni..sekolah tak seberapa tinggi...2 tingkat je..sekolah dia 4 tingkat jadi..jadi kena usha lebihlah kan...

Angan anak ku tinggi jugak..boleh tahan..hehe...bagus lah tu...dengan adanya angan2 tu harap2 jadi cita-cita..bila dh jadi cita-cita makanya akan jadi impian...itu den suko tu...kalau dh jadi impian den tumpang lah senang jugak..kalau panjanglah umo..kalau pendek umo...tak apo..sekurang2nyo den dah tanam kan semangat mencari harto tu dari kocik...jadi harap bilo dh bosar dio akan sonang...huhu...jadi dia tak perlukan mamanya lagi..dia dh boleh berdikari...

Lepas ambik dia tuisyen melepak lah umah kakak...biasalah...penat lepak pi melalak ke semenyih ngan adik...cari barang utk persediaan adik nak sukan minggu depan kat sekolah dia...biasa lah anak buah aku yang sorang ni memang rajin...dia nak jual cow kuew tiew dgrnya..huhu..den pun nak poe tolong dio dari jumaat sampai ahad dopan...saja je cari pengalaman...mana tau nak niaga lak suk...

malam minggu aku lepak kat kedai kawan..mcm org mudo lak lepak2..huhu...bukan apa saja lepaskan tention...aku dan 3 org kawan pergi tgk tempat karaoke kat kg..dgrnya ramai org bersukaria pada hujung minggu...org dari luar pun ada...kami singgah sekejap je..tgk2 sapa yang ada...biasa lah org kuar2 kat kg dan penyokong2 pasti ada..kawan aku pun ada..biasalah tu..org lelaki nak buat apa lagi..duk umah bosan tgk muko bini..tambah bilo dh malam2....tak rupo org..ada yang pakai bodak sojuk ado yang pakai baju tido yang dah makin lusuh..biaso lah den tgk bini2 kek kg tu..kalau baju tido tu dh koyak2..nampak bulu ketiak...nak buek camno..laki tak komplen tapi komplen belakang bini...kato bini dah tak mcm dulu2...dh tak wangi..dah tak seksi..makin sekso ado...hahaha...tulah lelaki...tak tau lah den doh...jalan penyelesaikan kua umah..diluar memang lah sumo nampak lawa..klu kek umah itu jolah deh...tak ado ubah a doh...cubo lah renung2kan..selamat beramal ye kenkawan..klu ado baju tido yang lusuh tukar yo boli yang sexy yang tali halus tu yo umi annis...yang lamo tu bakar yo lah....huhu

sonoknye esok cuti...

Esok tak keje...sonoknye...boleh lah pi jalan2 walau duit tak ada..org bukan tau pun..yang tau ini lah kawan2 yang ado...dia pun sama gak ngan aku...huhu
Ala..org byk duit pun kata dia tak ada duit jadi...nak risau apa ye tak..yang penting jalan... lagak mcm org ada duit je lah....ado den kesah.....
Nak cari kek mano ado pokok tulip..kalau jumpo memang sah pengsan la kenkawan tgk..kat malaysia ada poko tulip..hehehe....
Apa2 pun hidup mesti hepi walau dalam hati sebaliknya..sapa nak ambik tau ye tak...lu pikir lah sendiri...
Mak mertua den tiap tahun pi Umrah..betuah betul dia..ramai anak2 angkat yang perihatin kat dia..bila lak aku nak balik jumpa dia...nak mintak doakan supaya aku cepat2 sampai sana..mati sana lagi bagus..tiap tahun org doakan utk aku..yelah utk arwah2...huhu....tapi yang penting doakan kebahagian aku dunia dan akhirat...selamat pegi dan selamat balik ibu mertua ku...semuga terus dirahmati,dipanjangkan umur dan dimurah kan rezeki...amin...

Kebun oh kebun...

sekarang dh musim hujan..jadi memang sesuai utk berkebun..huhu..kebun belakang umah dah semak nampaknye...takder je masa nak bersihkan...dah beli benih mcm2...tapi simpan je buat pekasam..hahaha...sabtu ni ada plan nak pi melaka...hmmm...
kalau tanam orkid pun bagus gak..sedap mata memandang...tak lah hijau je ada gak kuning merah...berseri gak umah aku tu....hujan2 ni cendawan rajin gak tumbuh kat kebun..ari tu dh hampir melepas org lain yang dapat...takder masa nak merayau kat belakang tu..apa nak buat kan...cendawan oh cendawan..napa tak tumbuh depan umah aku..senang nak kutip...hahaha..
Tapi apa2 pun minggu ni kena lah juga luang kan sikit masa utk semai benih aku tu..takut nanti exp lak...rugi je...anak2 cili dah hidup nampak..tak lama lagi jadi tokey cili lah yer...


Monday, March 22, 2010

bila kita kehilangan sesuatu yang kita syg

Bila kita kehilangan sesuatu yang amat berharga dalam hidup kita tak kiralah samada ayah atau ibu..suami atau anak..atau barang2 yang kita sayang...sudah pasti kita akan rasa kecewa yang amat sgt..terasa kesal dengan kehilangan nya...kerana kita amat menyanginya...tapi itu lah lumrah kehidupan setiap yang kita miliki didunia ini tidak akan kekal utk selamanya...kerana semua itu bersifat sementara..apakah kita redha menerima kenyataan itu???? itu lah persoalannya...mungkin ada yang kita redha dan ada juga yang kita rasa amat kesal...kenapa ianya terjadi pada kita...kenapa aku????

Tiada siapa yang tau kenapa kita terpilih utk menghadapi dugaan yang mana hebat itu...hanya Allah yang maha mengetahui...setiap apa yg berlaku ada hikmahnya...apakah kita sabar utk menikmati hikmah itu???..apa yang kita rasa hanya lah keperitan dan kesakitan akibat kehilangan...

Hanya satu ku pohon pada mu YaAllah jangan pisahkan aku dengan puteri kesyangan ku..selagi hayat dikandung badan...kerana hanya dia yang amat menyayangi aku....dan aku tau kasih syg nya amat ikhlas dan suci...dia adalah nyawaku...tanpa dia siapa lah aku dibumi mu ini...

Berilah kesihatan yang baik pada aku dan keluarga ku...murahkan rezeki kami ya Allah...permudahkan segalanya...tabahkan hati ku menghadapi segalanya...semuga aku terus rehda dan menerima dugaan mu dgn hati yang lapang...kerana aku cuma insan biasa yang terlalu byk kelemahan dan kekurangan...Panjangkan umur ku jika itu baik bagiku dan ambillah aku jika itu lebih baik bagimu...sebagai hambaMu aku hanya mampu untuk berdoa dan meminta dariMu...amin

ari2 jalan jem...adusss

Masalah jem dari dulu sampai sekarang tak selesai juga kat semenyih ni...letih acik dibuatnye..ari2 jem..naik keras kaki..jgn kaku dh ler...kita dh la nak cepat kejar masa takut nanti kena buat surat tunjuk sebab pulak..pening2...
Nak ikut lekas ari2 bengkrap lah acik ni sebab gaji bukan byk pun..duit minyal lagi..gaji tak naik2..apo lah nasib...ni duit belanja pun dh abis..huhu...nak duk umah jaga anak..sapa lak nak bagi belanja suami pun cukup2 makan yo..yang ado...huhu...apo nak dikato...yo tak yo poe yo lah kojo..selagi buleh...
hi..ari ni kawan kito yang sorang ni cuti lak...ingat nak raso mee goreng dio...sodap tak agak a....tak depek nampak a doh....lu pikir lah sendiri..hehehe

dah bosan masak dari kecik sampai tuo

pada kawan2 yang baru nak belajar masak..memang bagus lah tu...usia bukan penghalang untuk anda semua..demi suami tercinta...kalau sayang suami kena lah layan baik2 kalau tak nanti suami lari cari lain...sebelum lari kena lah ikat betul2...huhu....
Acik dah relax sikit..takder la pening nak fikir masa apa....susah2 goreng telur je...atau ayam atau udang...sebab anak suka mkn tu je..huhu....acik jarang makan lebih2 lagi malam...jadi ADO DEN KESAH NAK MASAK APO...
KALAU DEN MALEH SGT2..SINGGAH JE LAH UMAH KAKAK..SUMA DH ADA KAT SITU..JADI TUMPANGLAH SEKAKI KO 2 KAKI KO...HUHU...SONANG HIDUP DEN....
BALIK UMAH DEN TIDOR YO LAH.....KALAU TAK GOMOK MEMANG TAK MASUK AKAL...TAPI KONTROL GAK NI..MCM UMI ANNIS...SD 11...DH ABIS STOK NIII...HUHU...TAPI KLU NAMPAK UDANG ACIK TAK LEH TAHAN....MESTI TELIUR GAK...

APAKAH ITU BAHGIA????

BAHGIA OH BAHGIA....SUSAH KE NAK BAHGIA..ORG KATA BAHGIA TU CIPTAAN KITA SENDIRI...KITA YANG MEBINA BAHGIA TU...TAPI KALAU HATI DH TAK BAHGIA MCM MANA NAK CIPTA BAHGIA KAN...HUHU...
PONINGLAK KEPALO ACIK PIKIRKAN HAL NIEE..HEHE..ADO DEN KESAH...
BAGI MEREKA2 YANG DALAM KEBAHGIAAN TAHNIAH DIUCAPKAN SEMUGA BAHGIA SELAMANYE...CAYOK2

Wednesday, March 17, 2010

semalam yang membosankan...

Semalam hari minggu...hari cuti tapi aku rasa bosan lah sgt2...bangun pagi rasa nak pi keje lah pulak..sebab boring...pagi tu dapat berita dari baby...dia bg tau adik dia kemalangan..kritikal kat hospital melaka..teringin nak pegi tapi takder org nak temankan kesana...semua org sibuk maklumlah ari minggu.

Selepas anta iqah ke kelas tambahan aku terus ke nilai 3 dengan kakak ku teman kan dia beli barang..aku memang tak ada duit pun jadi tak beli apa2 lah...tapi sapa sangka kakak ku belanja aku 2 pasang baju..huhu...rezeki lah kan...hepi gak aku...masa kat sana ada juga aku tgk2 barang utk di beli akan datang la...bila dh ada duit..aku cadang nak beli something utk pertunangan baby..tapi tak tau apa dia...tunggu je lah dh ada duit nanti...

Balik umah kakak ku dh kul 3 lebih...lepas makan aku terus tertido..ngantuk lah sgt...bagun tgk dh kul 5.30 ptg...malasnya nak bangun..badan rasa penat lah sgt...nak balik umah pun rasa malas..hujan lebat ptg ni...sejuk sikit...dh kul 7 baru aku balik umah...terus masak utk mak dan iqah...tak yah nak masak pagi2 takut lewat..huhu...malam tido awal walau mata tk nak tido tapi paksa lah juga...sampai mimpi2...mimpi kawan2 lama...sabar je lah....

Pagi ni sampai opis kul 8.00 pg..ingatkan aku org pertama rupanya yang kedua...adalah cik mek molek tu sampai dulu...hari ini dlm sejarah lah tu...hehe..syabas pada cik mek molek adah..huhu...amalkan selalu ye...mana tau nanti boss naik kan gaji...pada yang lain2 pun sama lah...tahniah....


surat cinta oh surat cinta

Hari ni acik dtg paling awal..tapi tak sangka lak boss pun dtg awal...bersaing lak dgn kawan acik yang sorang lagi tu...umi anis cuti lak ari ni..nasib baik lah acik ingat dia lambat..hahaha...kalau lambat tadi kono lah buat surat cinta...mulai saat ini..sapo2 yg dtg lewat tak yah bagi tau..pandai2 lah buek surat yo...dh di bagi warning....risau gak acik ni...aduhhh....

harap2 esok acik tak ada apa2 hal lah....dari beranang ke kajang sekarang ni memang byk sgt lah halangan...jalan jem...sebab nak bg jln lagi bosar...maklumlah org beranang dh kayo2....keto dh mcm somut api yang cari gulo..pagi potang samo yo...naik rimeh acik dibuek a....hahaha....tak lamo lai gulo naik hargo lah...sobab somut dah makin mengomut2.....kah2

Jaid kepada anda yang duk dekat2 tu jgn lah bagi alasan lagi yo...bangunnnnn dari tidur kalian....bygkan opis kito ni lubok omeh...gali dan gali...itu yo lah posanan acik yo...samo2 lah kito belumbo2 mengali omeh yang ado tu....selagi buleh....acik akan cubo sedayo upayo pocah rekod dtg awal dunio punyo..bukan akhirat yo...akhirat tak mampu laiii.....huhu....

apo2 pun....APO YANG PONTING KERJASAMA....KERJASAMA....CAYOK2.....ADO DEN KESAH....SELAMAT BERAMAL


impian dan pengorbanan

Setiap insan didunia punya impian dan harapan...sebagai seorang anak, isteri dan ibu dh tentu aku juga punyai impian sendiri...tapi apakah impian dan harapan kita itu akan tercapai atau tinggal sebagai impian atau sekadar harapan atau cuma angan2 mat jenin...aku sendiri tidak pasti....Sebagai seorang wanita sudah tentu ingin sebuah keluarga yang bahagia..disamping suami dan anak tersayang....kebahgiaan itu lebih bernilai dari wang ringgit....jika kita bahgia..segalanya akan jadi mudah...tapi bila kita tidak bahgia...semuanya akan jadi tawar dan hambar mcm lauk tak bergaram..mcm air yang tak bergula...huhu....
Rumahtangga ibarat satu perjuangan....kita tidak tau samada kita akan menang atau kalah....tapi setelah kita melangkah ke alam rumahtangga semuanya mesti diperjuangkan dengan pengorbanan, kepercayaan, kasih sayang dan kesabaran....bila semuanya saling lengkap melengkapi..ianya akan melahirkan kebahgiaan dan kecintaan yang suci dan ikhlas...tapi bila kita lalai dan lupa serta tidak tahan dengan dugaan yang tak putus2 datang melanda....jika tiada kekuatan iman dan mental....maka pincang lah ia...jadi kepada yang bakal menempuh alam perkahwinan..berhati2lah...persiapkan diri kalian dengan keimanan dan kesabaran....kerana perjalanan kita masih jauh....pada yang telah menempuhnya....anda pastinya sudah tau apakah dugaan2 sedang dan akan datang....kesabaran itu amat penting...terutamanya para isteri yang solehah..huhu...aku bukan lah isteri yang solehan...atau isteri mithali...mee kari ye kot...huhu...

ari ni acik paling awal..huhu

Ini lah keajaiban kekuasaan Allah....betapa istimewanya anak ini...pada kita mungkin merasakan ianya sesuatu yang aneh..... !!!!!!!!!

Alhamdulillah ari ni acik org paling awal dtg opis...rasa mcm suci bersih lah ari ni..mcm baby..huhu...dulu2 pun acik dtg awal..cuma sejak kebelakangan ni je dtg lewat sikit....huhu...
Pada yang suka makan ikan patin..ari ni acik ada bawak ikan patin masak tempoyak..umi annis memang suka lah tu...dia memang bagus punya...selera kampung..lainlah ngan kawan acik sorang tu...dia memang org kampung tapi selero dah tukar...ayam pun tak makan...maklumlah..ayam tu pernah buli dia masa zaman kanak2 dia...jadi fobia lah sikit...acik pun 2 x 5 sebenarnya...ada sejarah masa silam gak...acik tak makan daging..sebab masa zaman kanak2 bila makan daging je sakit perut...agaknya daging lembu ni ada kuman lah...huhu....sampai sekarang tak makan daging...bau daging pun rasa nak muntah...sama lah ngan susu lembu....tak boleh masuk...akan tetapi berbeza ngan susu alpha lipid..memang keluar dari lembu...tapi yang berqualiti tinggi....rasa vanila lah lebih kurang...susu awal lembu...hanya 72 jam selepas keluar dari lembu betina...ianya dipanggil kolestrum...selepas tu kuar lah susu yang lain..contohnya anlene dan seangkatan dengannya.....tapi acik minum susu ibu sampai umo 4 tahun....jadi anti bodi memang kuat..cuma bila dah tuo2 ni kuranglah kuatnya...haha...
Ari ni tak tau lah acik nk makan apo...sebenarnya ada makan free...ado nak makan KFC...ada nk makan McD...last2 nasi gak lah tu...acik ni masih sakit gigi...layan yo lah...janji dapek makan...freeeee...huhu....harap2 umi annis dah dpt keputusan nak makan apa tgh ni....tungguuuu...

sapo paling awal esok...

Kepada suma kenkawan malam ni buat jadual ye..klu nak angkat kain biar awal...basuh kain pun awal..sidai kain pun awal...jadi sampai opis pun awal la...tak ada lah alasan lagi nak lewat kepejabat ye...ummi anis..jgn tido lewat ye...tidor kan anis awal2 sikit...
Kito lumbo sapo dulu sampai...malu la kalau kawan yang duk jauh sampai dulu walaupun dio sidai kain atau apo2 yang seangkatan dgnnya....hmmm..kena bangun kul 5 pagi ni nak masak tempoyak ikan patin....
Semalam ada org pi memancing..dapatlah ikan patin sapo2 nak acik bawak la esok...makan kena makan...hidup utk makan..cari duitpun utk makan...jadi sebab tu den makan gaji...nak makan..huhu...kalau nak gaji kono lah rajin2 dtg kojo...walaupun acik masih sakit gigi tapi masih tetap kena dtg opis...suko tak suko...ado den kesah...
Bab yang mudo dh tentu lah sedih..nangis2 tapi yg tuo ni liat sikit...walau dh tuo ado gak sikap tak pueh hati tu..tgk org dtg lambek..awak pun nak lambek..patut tunjuk lah tauladan..ni tak...ado den kesahhh....hahaha....

hai...esok kena dtg awal ni

Friday, March 5, 2010

Semalam (16.3.2010) walau tgh sakit gigi..sempat gak pi PD...sepanjang perjalanan asyik berangan je lah...kalau lah dapat pegi bercuti time cuti sekolah ni...sampai kat batu 8 PD..ramainya org...dalam cuaca panas dalam hati aku ni tak teringinlah cuti kat pantai...aku terigin nak pegi tempat2 yang sejuk mcm scotland ke...jepun ke..huhu....tapi entah bila lah boleh sampai sana...kat malaysia pun byk tak sampai lagi....nak kumpul duit pun selalu je tak cukup..huhu...tgh usha lah ni buat bisness kecil2 kcilan je...mana tau boleh jadi besar lak..haha...usha tangga kejayaan kata org putih..hehe...

tiada sebab nak tunjuk sebab..hehe

Dua hari acik menderita sakit gigi yang amat sgt...dua mlm tak bolih tido...akhirnya pegi lah keklinik gg utk cabut...aduhai...sakit2...2 ari MC...duk rehat kat umah...ari ni baru mula keje...pagi acik di beritahu semalam ramai yg dtg lewat..boss sampai dulu...aduh..dh tentu kono..huhu....nasib lah acik cuti..selamat...huhu...
Masing2 dgrnya kena tunjuk sebab...hahaha...acik nak tegolak ni....berapa byk sebab daaaa....ada yang kata tolak moto..ada yang anta anak sekolah...klu acik ado nak bg alasan apo yo...huhu...apao2 pun biasalah tu..nama nye keje...kalau acik jadi boss pun marah juga...tima kasih pada boss sebab ingatkan kelalaian kita selama ni...huhu...cayok2

sepi seorang isteri

Dulu masa usia remaja...aku tidak tau apa itu erti sepi..kerana hidup ku dikelilingi dengan kawan2 yang sentiasa menceriakan hidup ku...kini dlm usia emas baru aku faham erti sepi....