CAHAYA CINTA MAMA

CAHAYA CINTA MAMA

YA ALLAH YA TUHAN KU AMPUNKAN SEGALA DOSAKU DULU KINI DAN SELAMANYA

YA ALLAH YA TUHAN KU AMPUNKAN SEGALA DOSAKU DULU KINI DAN SELAMANYA
Beri lah hambaMu ini petunjuk kejalan Mu yang benar...
There was an error in this gadget

Monday, May 24, 2010

cinta org tua...

Bila bercakap pasal cinta...memang lah bagi akak yg dah tua ni rasa mcm tak kena la pulak..biasalah org melayu bila dah 40an bila masih bercakap pasal cinta..romantik dan manja2..mcm nak muntah...tapi sebenarbye bagi org asing ianya sesuatu yg berlainan pula...bagi mereka makin tua makin kuat kasih sayang walau dh lama kawin...tapi kalau org melayu dh tentu kalau kita ungkit pasal benda tu dah tentu org naik meluat....kuang2...tak kurang juga ada lelaki (suami) yang mula beralih arah kononnye si isteri dah tak manja dah tak gedik jadi alasan bagi mereka mencari pucuk muda..yang gedik dan manja....kalau lelaki apa saja boleh bagi alasan...yang salahnya dh tentu pada si isteri..itulah lumrah kehidupan...sebab tu lah ramai antara wanita-wanita melayu mencari teman hidup dikalangan org asing alasan mereka org asing ni romantik dan suka menjakan mereka...mungkin ada juga benarnya...tapi utk hidup bersama dialam perkahwinan kita bukan perlukan romantik aje tapi perlukan kehidupan yang lebih bermakna...maksud akak...kewanganya,agamanya, tanggungjawabnya dan sebagainya lah...tapi sekarang ni asal cinta je kahwin...tak fikir panjang lagi...kawin setahun 2 dah mula goyang...mana yang ada anak...anak pula yg jadi rebutan...ada yang anak dibawa lari oleh sang suami...dah byk kes akak baca dan lihat...anak memang jadi ugutan...ini cerita benar....tapi tak yah lah akak citer...

Cinta org tua pulak lain kesnya...lagi teruk dari org muda..kadang2 sampai tak sedar diri...ini kisah benar lah juga...ada bini pun mcm tak ada..lagak org bujang...lupa daratan...memang byk kes...anak terbiar tanpa pelajaran...malah ada anak yang ada upaya utk belajar tapi tidak kesampaian kerana tidak mampu sedangkan ayah mereka mampu utk pasang lagi..sedihh2...ada juga ibu2 tunggal yang bercinta dengan warga asing...sampai anak2 didera dan di aniaya...ibu2 ini bukan yg muda sahaja tapi ada yg dh lanjut usia...cakap anak2 tak pernah diambil kira..dah kemaruk cinta...maklum lah dapat pakwe org luar negara..pasti bangga giler...bukan senang nak dapat tuuu...tahniah2....tapi tak suma jahat..ada yg baik2...yang betul2 ikhlas...dan bahgia hingga keakhir hayat...alhamdulillah....

Apa2 pun cinta dan kasih sayang adalah keperluan dalam hidup pasangan suami isteri tanpa kasih sayang pasangan itu tidak lagi bahagia..segalanya hambar dan tawar..apa sahaja yg dilakukan dan tak ada serinya..masing2 bawa haluan...kadang2 tu masih kekal bersama hanya kerana anak...kerana tidak mahu anak kehilangan kasih sayang ibu dan ayah..selalunya..ibu2 lah yg banyak berkorban...demi anak2 tersayang...Ibu2 rela mengorbankan hati dan perasaan serta rela melupakan nikmat kehidupan sebagai suami isteri demi masa depan anak2 mereka...walau dia nampak hepi dan bahgia..tapi hanya Allah yg tahu apa disebaliknye...namun apa yang mampu mereka lakukan banyak lah bersabar dan bersabar....demi cinta pada anak dan diri sendiri..tetapi cinta yg lebih agung sebenarnya bukan pada suami atau kekasih tetapi pada yang Maha Esa..itulah yg kekal abadi didunia dan akhirat nanti...tapi apakah kita mampu utk berbuat begitu..?..tepuk dada tya selera...(ADO DEN KESAH)...SELAMAT BERAMAL....


program cuti sekolah yg padat...

Cuti sekolah hampir tiba...hmmm..anak kesayangan akak dah mula minta pi jalan2...dah agak dia dh plan nak ajak bercuti tk kisah kemana...sebenarnya akak ni dh padat dgn program..sepanjang cuti sekolah..sabtu dan ahad dah ada org tempah utk kenduri kawin..waduhhh...rasa hati nk pi ke utara cuti ni...mungkin juga keselatan dengan club bazooka..tak tau mana satu yg akan akak pilih...tunggu dan lihat aje lah..maknanya akak terpaksa korbankan program di kg yang memang dah padat tuuu...mcm tu lah setiap cuti sekolah..laku benar anak-anak kg akak ni...hehehe...baik lelaki maupun perempuan..kawin2..musim hujan la pulak...pada yang baru kawin tu selamat melayari bahtera berumahtangga..baru2 kawin tak der lah masalah dik nun...hepi go lucky yo lah..sumo manih yo..tak ado yg pahit...huhu...

tapi tak sumo mcm tu ado yg bahgio sampai ko akhir hayat...nasib2 lah yoo....apo2 pun ado den kesah...kah2...yang penting akak pasti pi bercuti...walau apa yang terjadi...hehe...sebab tu akak simpanlah sikit2..utk belanja nanti...org bercuti keluar negeri akak luar negeri sembilan pun cukup lah..cuti gak kan..hehe...

Org tunjuk gambar kita pun ada gambar percutian itu yg penting betul tak dik nun...masa cuti ni lah mungkin ada masa nak bersantai-santai...berhepi2 ngan family atau kawan2...terutama anak kesayangan akak...dia perlu relax dan hepi...maklumlah setiap hari dengan buku2..kdg2 sian tgk dia penuh dgn jadual sekolah..keje sekolah dan kelas tambahan...tapi dia nampak ok...cuma penat sikit..sebagai ibu..akak selalu bg semangat...selalu bagi dia kata2 perangsang..supaya dia lebih rajin dan berusaha utk masa depan...walau baru 10 tahun tapi dia dah boleh berfikir dan punya impian tersendiri...akak harap ianya akan berterusan sampai bila2...

Setiap detik akak cuma fikirkan masa depan dia...kesejahteraan dan kebahgiaan dia..mudah2an harapan dan impian akak akan jadi nyata suatu masa nanti...InsyaAllah....


semalam yang sibuk

assalamualaikum...sabtu dan ahad memang hari yg menyibukkan..semua org kata anak sorang tak kan lah byk keje..itu lah org tak tau...anak ramai ke anak sorang sama je kalau dh kita sorang yang nak buat...aduhai..pagi2 kena bangun basuh kain yang berlambak...semalam ada jemputan perasmian pembukaan futsal di kawasan tempat tinggal...ada timbalan menteri turun..so kelam kabut lah buat siapkan keje rumah...sampai sana pun dh lewat VVIP sampai dulu..kah2...nak buat mcm mana kita lagi byk keje dari diorang..huhu...
Tapi yang sonok tu tgk pemain2 handalan dari kg makcik lah beraksi di padang futsal..tak sangka lah pulak pasukan wanita jadi juara..tahniah semua...begitu juga dgn pasukan lelaki...apa yang paling best tadika telah membolot semua hadiah 1-3 bagi pertandingan melukis...handal2 rupanya anak kg makcik melukis..hehehe...tahniah pada guru tabika yang baru...serta AJK nya..cayok2...
Tgh makcik singgah dirumah kakak...utk solat dan borak ngan anak2 buah...lepaskan penat..jam 4 ptg adik makcik dari PD pulak call kata ada kat umah..aduh dh tentu tk dapat relax..makcik pun balik...terus masak utk makan malam...kebetulan hubby balik bawak ikan kerapu seberat 3 kilo..mak datok..susahnya nak siang..adik ipar makcik jadi mangsa..huhu...
Selesai masak dah kul 6.30..siap2 utk makan malam...makcik tak makan..mandi n solat magrib...lepas tu adik balik PD...barulah dapat relax sekejap..lepas tu ulangkaji keje sekolah anak pulak..sebab hari ini dia exam...hingga jam 10.30 malam...suruh anak masuk tidor....aku gosok baju..selelasai gosok baju..lipat kain baju pula...sedang org lain klena diulit mimpi makcik masih lagi berkemas...itulah rutin setiap minggu...bermula ari ini setiap mlm anta anak mengaji pula...memang tak ada masa nak renung apa2..tak ada masa...kah..kah..kah...nak renung muka pun tak ada masa apa lagi nak renung bulan atau bintang...mcm kawan makcik tu..tahniah lah pada kawan makcik ye...hehehe...
tak apalah makcik kena berkorban utk anak..yang penting dia berjaya dlm pelajaran..dia je yg makcik ada...makcik nak dia senang bila makcik dh tak ada..makcik tak ada harta benda nak tinggalkan utk dia..cuma ini je yang mampu makcik buat utk dia...bukan utk makcik..makcik bukan lama lagi kat dunia ni...harap2 makcik dapat tgk dia kemenara gading...itulah harapan makcik sebelum makcik menutup mata...aduhai anak ku sayang...mama terlalu menyayangimu...kerana mama hanya ada seorang anak...walau apa yg berlaku mama akan terus menyayangimu dunia dan akhirat...

Wednesday, May 5, 2010

lega sebab dah lepas seksa...hehe

Selamat Hari Guru...kepada semua guru2..jasamu tetap ku kenang hingga akhir hayat...itu lah kata2 yang selalu kita dengar bila tiba menyambut hari yang istimewa ini....kerana jasa guru pada kita memang tak ternilai....
Tahun ni sambutan hari guru begitu istimewa sekali rasanya kerana setelah sekian lama meninggalkan alam persekolahan aku buat pertama kalinya telah meraikannya dengan meriah bersama guru2 dan anak2 murid disekolah rendah dimana aku pernah belajar dulu dan kini anak ku juga bersekolah disana...memang tidak disangka aku dan beberapa teman dapat melibatkan diri...kerana aku adalah salah seorang AJK PIBG.
Bila pihak sekolah bertanya samada PIBG ingin turut serta aku terfikir alangkah bagusnya kalau aku dan teman2 yamg lain dapat mengambil bahagian tetapi apakah persembahan yang bakal dihidangkan kepada gugu2 dan murid2 sekolah itu. Entah mcm mana aku terfikir utk membuat sketsa berkisar dari pengalaman semua guru yang baru mendapat tempat utk mengajar...pasti ia nya menarik jika dapat dilakon semula utk tontotan warga sekolah itu...akhirnya aku telah membuat skrip pendek dan sebuah sajak...aku telah memberikan idea ini pada salah seorang AJK juga teman sekampung...tanpa ku duga dia bersetuju dan memberi sokongan...oleh kerana kesuntukan masa kami cuma dapat berlatih 2 kali sahaja sebelum persembahan...aku telah memilih anak ku dan anak seorang teman serta salah seorang AJK berlakon utk drama pendek ku itu...alhamdulillah anak ku telah berjaya menghafal skrip dan sajak dengan begitu cepat sekali...terima kasih syg...Pada malam terkahir latihan kawan ku meminta aku membaca sebuah puisi walaupun pada awalnya aku menolak..tapi akhirnya terpaksa beralah juga kerana demi memberikan sokongan....
Semalam sempena sambutan hari guru kami telah menunjukan bakat masing...hahaha...bila lagi nak tunjuk bakat terpendam..huhu...tibalah giliran kami AJK PIBG membuat persembahan...semuanya berjalan dgn baik..aku berdebar2 menunggu giliran..Tuhan je yg tau mcm mana berdebarnya jantung ku ini...mcm nak jatuh..kah2..ingat senang ke nak naik pentas tu..selami ketawakan org je..huhu....setelah selesai anak ku membaca saja..maka sampailah giliran mamanye pulak..mula2 memang ok je..tah mcm mana tiba2..tangan ku menggigil mcm org kesejukan..tapi aku terus kontrol cun...hehe..makain lama makin menggeletar....aduh...malunya aku...mana nak sorok tangan...tapi akhirnya aku teruskan juga bacaan puisi dengan jayanye....ini lah pengalaman yang paling berharga yang aku rasa pernah aku buat utk gugu2 dan warga nye....tapi guru telah memberi pujian dan tahniah atas persembahan kami dan berharap kami akan terus memberi sikongan dimasa yang akan datang...apa2 pun selamat hari guru...

sakit kepala lah pulak

Dah lama acik tak sakit kepala..ari ni dia dtg pulak tak tau kenapa..mungkin byk fikir masalah atau silap makan..atau kurang tidor...byk kemungkinan...
Tidor je ari ni dh makan panadol pun masih berdenyut2 gak lagi..tima kasih pada kawan yang sudi bagi panadol..ubat acik tinggal kt umah....acik kalau ssakit kepala memang lama...sakit yg amat sangat....
Ptg ni kena bincang ngan setiausha pasl nk meeting 11hb ni...mungkin cancel je lah..tk larat ni...nk drive balik pun rasa mcm tak larat je tp nk buat mcm mana kena gagah kan juga lah..bukan ada driver pun..huhu...yang ado...

Monday, May 3, 2010

bila lah gaji nak naik ye...

Hi...ari ni acik nak berceloteh pasal gaji...isu gaji ni memang dah lama rasa tak puas hati tetapi sebagai pekerja kita kena sedar apakah nilai kita pada syarikat..kalau kita tak penting memang itu lah nilai kita..tapi kita ni bukan sedar berapa nilai kita pada syarikat yang kita tau cuma tak puas hati je..bukan nak bersyukur dgn apa yang dapat..huhu...biasalah acik ni cuma manusia biasa....
Bila kawan2 kata keje dh lama mesti gaji dah ribu riban..kurang2 pun dah RM3 k...acik nak tergelak pun ada bila kawan2 sangka mcm tu..tapi tak kan lah acik nk pecah tembelang kan..sebab ramai kawan2 yang saing2 acik suma dh gaji banyak tu(dah 14 tahun berkhidmat). Apa2 pun acik tetap ceria dan hepi dengan apa yang ada...tak tau sampai bila akan berkidmat...mungkin kalau ada peluang lain acik akan kuar lah...atau bila bisness dah ok...nak buat bisness pun kena modal byk...tengah berfikir2 je..nak kerja pun semangat makin hilang...tak tau lah kenapa..faktor usia barangkali...tak ada harapan je rasanya nak naik gaji..tambahan pengurusan dah lain...lagi lah...huhu...
Pada kawan2 yang masih setia disi..syabas lah yo...memang pekerja yang setia dan patut dapat pingat..tak tau lah pingat apo..hahaha....kalau berkhidmat ngan mana2 Sultan dah tentu dapat pingat yang membawa gelaran dato' ke puan seri ke agak nye lah...hahaha....sebab terlampau setia..hingga ke akhir hayat agak nye...yo lah..dah tuo2 ni tak ado org nak offer kerja...lain lah mudo...jadi fikir lah sendiri yo makcikkkk...huhuuuu...tima lah hakikat ini lah nilai acik sebagai pekerja walau dah 14 tahun tapi tak penting...huwaaaaa....