CAHAYA CINTA MAMA

CAHAYA CINTA MAMA

YA ALLAH YA TUHAN KU AMPUNKAN SEGALA DOSAKU DULU KINI DAN SELAMANYA

YA ALLAH YA TUHAN KU AMPUNKAN SEGALA DOSAKU DULU KINI DAN SELAMANYA
Beri lah hambaMu ini petunjuk kejalan Mu yang benar...
There was an error in this gadget

Wednesday, April 28, 2010

tapai oh tapai

sabtu lepas terigin nak makan tapai..pi cari kat semenyih..kebetulan kat mama kek ada jual tapai pulut...memang manis...aku pun tya la pada budak yang jaga kat situ...dia pun bg tau lah cara2 nak buat...mlm tu rendam pulut...pagi2 terus masak...ikutlah apa yang budak tu bagi tau...
2 hari tunggu tiba lah masa yang dinanti..dgn penuh harapan aku pun buka lah tapai tu...aduhai..bila buka je..amboi bau bukan main...punyalah cantik..putih bersih dan berair...meleleh air liur acik..hahaha...dengan penuh semangat acikpun rasalah...hmmmm..kecewa lah pulak...nak kata masam tak pulak...manis pun tak...tak tau nk ckp mcm mana...sygnye tapai tu...akhirnye kena buang gak...mungkin tak cukup ragi..tak apa acik akan cuba lagi sampai berjaya..sekali gagal bukan gagal utk selamanye...semangat mesti ado...mesti boleh...cayok2...

Sunday, April 25, 2010

JELLY KELAPA MUDA...LAMAK..COBO LAH

semalam pagi2 dh siap bekemas kat luar rumah..rumput dh panjang sangat2...maklumlah ari2 hujan...sebelum ular masuk baik lah cabut rumput2 yang subur tu...sampai la waktu zuhor baru lah berhenti...(rajin la pulak)
Lepas solat...boring lah pulak..badan rasa penat juga tapi teringin nak makan jelly kelapa...kebetulan jelly memang dh beli..apa lagi acik pi lah kedapur masak jelly...kelapa muda pun ada belakang umah....kalau kawan2 nak cuba buat ambik lah resepi ni ye..masak lah utk suami tersayang...ACIK MASAK UTK TOKAK ACIK YO..HAHAHA...sampai ke malam itu jelah yang acik makan..lamak bana...kalau ummi anis ngan sweetie nak rasa...pandai2 lah masak yo...bagi suami tu makan..makin syg lah suami tu...jelly panambah malakek namo a...selamat mancubo...santing bana nyoh...
Bahan2:- 1 peket jelly kelapa
3000mlm air
dua biji air kelapa muda/ambil isi sekali ye
gula(suka hati lah nak letak)

cara2:- Campurkan air kelapa muda dgn 3000ml air sejuk masak hingga mendidih
Setelah itu masuk kan gula,jelly dan isi kelapa muda
Dah masak masuk kan dalam bekas(suka hati lah nak masuk bekas apa ye)

(PALING SEDAP MAKAN BILA DH SEJUK...SUAMI SEBELAH PUN TAK PERASAN)

terima kasih

hai kawan2..tima kasih atas nasihat anda semua..insyaAllah akan ku jadikan pedoman utk hari2 yang mendatang semuga Allah sentiasa memelihara dan memberi petunjuk kejalan yang diredhai..memang bahu yang memikul lagi berat dari yang memandang..tapi tak apolah..biarlah aku terus memikul beban samada berat ke ringan..hehehe...Apa2 pun hidup perlu diteruskan selagi hidup laa...nak buat mcm mana kan...tak nak hidup pun kena gak hidup..bukan leh mintak2 mati...kalau boleh mintak2 dan tiba2 leh nati..memang lah ramai yg dh mati..kosongla dunia ni..tak ada lak kawan ummi anis n sweetie lagi..hahaha...sebab dia dua org ni panjang umo...mudo lagi...hahaha..tambah yang baru kawin dh tentu nak hidup lamo lagi..sedang bahagia..bulan madu ko apo ko org ckp tu...bulan madu mcm sodap yo bunyi a tu..bermadu bolom tau lagi yo..klu nak tau suh lah suami kawin lagi satu...hahaha...kalau isteri solehah memang manis lah madu tu..sebab ado kawan...kawan rapat...kawan kodim lah org kato...sumo leh kongsi..huhu....


Monday, April 19, 2010

dulu lain sekarang lain

assalamualaikum...
dua tiga hari ni hati ni sayu dan sedih je..mcm2 peristiwa yang berlaku dlm hidup ni..byk yang duka dari hepinye...entahlah mungkin aku ni byk ikut perasaan...dlm perut byk syaitan dan iblis lah..bak kata ustaz tu kan...kita kena berlapang dada dan redha dengan ketentuan ilahi...bercakap lebih mudah dari melaksanakan apa yang kita cakap tuu...siapa yang mengalaminya je yang akan tahu...ustaz pun belum tentu betulnye lagi...huhu..
Aku hanya wanita biasa..ammarah...percaya ada cinta...bagai aur dengan tebing...pasrah antara dulu dan sekarang...hingga akhir nanti kau kunci cinta ku...dan kehilangan....adalah antara lumrah kehidupan yang perlu kita tempuhi...hidup belum tahu mati itu sudah pasti...

Dimana matlamat hidup kita ini...antara dunia dan akhirat...mana yang lebih utama...sebenarnya kedua2 nya sama penting...jika kita dapat syurga dunia dan syurga akhirat maka bahgia lah kita...kalau dapat payung emas lagi lah bahgianye...huhuuu...tapi kita hanya manusia biasa..terlalu byk kelemahan dan kekurangan....berapa ramai antara kita yang boleh berjalan seiring dunia dan akhirat....apa yang kita nampak lebih utamakan duniawi dari akhirat...kerana iman kita belum kuat lagi agaknye...nafsu melebihi segala-galanye...aku termasuk lah dalam golongan tu agaknya...macam lah mati suk boleh bawak kain baju yang melambak2 tu...tiap bulan nak buek baju...hahaha...pado hal kain putih je yang adooo...tak insaf2 yo lae...mana amalan..bila la nak jadi isteri solehah...redha dan redah...yang adoooo....

Thursday, April 15, 2010

Anang - Separuh Jiwaku Pergi with Lirik

Anang - Separuh Jiwaku Pergi with Lirik

Duka oh duka

Terlalu banyak cerita tentang penderitaan dan kedugaan hidup isteri-isteri yang aku lihat dan demgar...samada dari pembacaan atau secara lisan dari mulut mereka sendiri...macam2 cerita dan kisah yang boleh ku jadikan pengalaman dan sempadan utk meneruskan kehidupan sebagai isteri...kadang2 kita rasa masalah kita amat berat utk dipikul tetapi rupa2nya ada yang lebih berat dari apa yang kita alami...dan rasanya kita perlu bersyukur dengan apa juga yang kita lalui ini kerana semua itu adalah dugaan yang telah ditakdirkan untuk kita...memang bercakap lebih muda dari melakukannya...tetapi sebagai hambaNya yang kerdil kita mesti kuat utk menghadapi semua ini...walaupun terpaksa berkorban sesuatu yang amat berharga dalam hidup kita...Selalunya para suami akan mengatakan bahawa para isteri ini tamak..tetapi cuba tya diri mereka apakah mereka sanggup berkongsi kasih dengan org lain???..berapa ramai para isteri yang berlaku curang diluar sana...apakah para suami redha..??? dah tentu jawapannye tidak...Kalau isteri berlaku curang sudah tentu mereka akan dicap isteri jahat..isteri durhaka...tetapi kalau suami yg curang...isteri cuma dpt bersabar dan bersabar....dan sudah tentunya isteri yang akan dipersalahkan kenapa mereka curang...itulah egonye lelaki...tidak pernah faham tentang hati isteri...sebaliknya melukakan dan terus melukakan....itu lah fitrah seorang wanita..nak dikatakan tidak adil...nantinye kita disalah ertikan...tapi sampai bila wanita/isteri akan diperlakukan begitu...???

Sunday, April 4, 2010

demam oh demam..jgn dtg lagi..huhu

(CUBA TEKA GAMBAR APA NII???)

Hi semua...semalam akak dapat MC la...domam...tak tau lah domam apo..domam nak tambah umor lagi lah tu..dah makin tua...tua ke???...tak sodap lak dengar perkataan tuo tu...hahaha...ibarat buah yang dah masak lah...dah cukup matang...haha...
Akak tak takut pun tua..memang itu lah hakikatnya yang perlu kita hadapi cumanya bila umur dah bertambah...tahap kesihatan makin berkurang...tenaga pun kurang...tak boleh nak kerja kuat mcm dulu lagi...itu yang akak marah tu..sebab kat rumah memang banyak lagi kerja-kerja yang perlukan tenaga...nak upah org mana larat...lain lah duk condo tak yah nak fikir apa2...duk relax je...tu untungnya org yang duk kondo duk tgk pekan...tak yah pening kepala nak fikir apa2...bila cuti boleh relax atau pi jalan2 cari makan..hehehe...
Bila buat kerja berpanas2..badan mula lah tak selesa...akak ni dh biasa kerja berat2 dari dulu lagi...jadi bila buat kerja badan sakit...aduhai marahnya rasa hati...esok lusa dh tentu demam...tu yang tak sanggup...tapi org kata kalau kita demam tu bagus...menghapuskan dosa2 kecil..iyo ko..??? entahlah...cuma malam akak domam datanglah adik abg ipar kakak suh akak minum susu alpha lipid...akak pun minum lah mlm tu 2 skop...alhamdulillah bangun pagi badan dah tak panas lagi cuma sakit tekak masih ada...nampak gaya nya bulan depan kena lah minum alpha lipid demi menjaga kesihatan dan kembalikan tenaga suapay akak boleh buat kerja mcm biasa...mcm dulu2...insyaAllah....
kEPADA KENKAWAN YANG DH CUBA ALPHA LIPID TU..TENTU DH TAU KHASIATNYA..JADI JGN LUPA TERUS AMALKAN YE..MEMANG TERBUKTI KEBAIKANNYA KEPADA KITA SEMUA....WALAUPUN BAYAR LEBIH TAPI APALAH SGT KALAU DIBANDINGKAN DENGAN KESIHATAN KITA...KESIHATAN AMAT PENTING SEKALI UTK KITA MENCARI REZEKI DAN UTK KEHIDUPAN SEHARIAN DAN HINGGA KEAKHIR HAYAT...INSYAALLAH...
WAHAI DEMAM JGN DTG LAGI...SEBAB KALAU ASYIK MC JE...DAH TENTU BOSS MENGAMOK BUKAN TUNJUK SEBAB LAGI DAH...DAH TENTU BOSS TANYA KAT AKAK...CUBA AWAK BAGI TAU SAYA KENAPA SAYA TAK ADA SEBAB NAK BERHENTI KAN AWAK KERJA???....KAH..KAH...APO AKAK NAK JAWAB...???..LU PIKIR LAH SENDIRI...HAHAHA
salam kenkawan..lama gak tak up date blog ni...dh abis idea la pulak...hehehe...tapi bila buka blog umi annis naik lak semangat nak berceloteh kat blog acik ni...tapi nak tulis apa lak ari ni yer...
Cuma tahniah pada umi annis kerana ingin menjadi bidadari di syurga..memang impian yang cukup berat utk dicapai tapi jika kita ada usha kearah itu isyaAllah dia tak mustahil dapat dicapai...memang mengkagumkan...ramai wanita diduniakan inginkan impian nak kaya raya..hidup senang lenang...org kata syurga dunia lah...
Acik ni lagi lah tinggi impian..dua2 syurga nak..dunia dan akhirat..dah tentu susah nak dapat...sebab tak ada ciri2 langsung..kah..kah..kah...hampeh...tapi tak salah berimpian ye tak..sekadar nak sedap kan hati je..hahaha...kalau kita boleh dapat dua2 sekali alangkah bagusnya..maknanya kita berjaya didunia dan akhirat...memang muslimah sejati lah tu..siapakah yang mendapat nye ye....alangkah bertuahnya wanita itu...dah tentulah suaminya juga seorang suami yang beriman dan bertakwa kerana berjaya membimbing seorang isteri kejalan Allah dan seterusnya menjadi bidadari syurga...SubhanAllah....
Kadang2 isteri sgt2lah beriman..taat dan setia...apa2 pun nak buat yang terbaik utk suami tersayang...walaupun susah nak lafazkan kata2 cinta dan syg pada suami..tapi sanggup berkorban apa saja utk suami...kerana kata2 cinta bukan sahaja perlu dilafazkan tetapi juga boleh diluahkan perbuatan atau dengan cara mengambil berat kepada pasangan kita...tetapi apakah semua pasangan akan faham apa yang kita buat utk mereka...apakah mereka dapat menilai kasih syg kita itu walaupun kita dah hidup bersama berpuluh2 tahun...kalau mereka faham..taklah ada kecurangan atau ketidak setiaan...mencari yang lain dan melihat mereka lebih baik dari isteri yang telah dihalal dan diamanahkan oleh Allah kepada mereka....tidak ada isteri yang sempurna...tapi kenapa suami tidak boleh menerima isteri seadanya sebagaimana isteri menerima suami seadanya....????..Ini lah persoalan yang sukar utk dijawab....
Itu lah pentingnya IMAN...jika Iman penuh didada...sudah pasti perasaan takut pada hukuman Allah tebal dijiwa....maka tiada lah kecurangan dan kepincangan dalam sesebuah rumahtangga yang di bina...sebuah rumahtangga memerlukan perkongsian antara satu dgn yang lain..saling percaya mempercayaan..berkasih sayang dan saling lengkap melengkapi...bukan menghukum sebelum diadili....jika semua itu telah tiada...apalah erti sebuah rumahtangga...ibarat nasi tanpa lauknya..ibarat irama tanpa lagunya...ewah2..berfalsampah lah pulak acik petang ni...huhuhu...renung2kan...